Zo maak je meer impact met adviezen en beleidsteksten

4 april 2022
Zo maak je meer impact met adviezen en beleidsteksten

Je kunt wel gelijk hebben, maar weet je het dan ook te krijgen? Als (beleids)adviseur kun je van alles doen om jouw klant, bestuur, commissie of collega’s mee te krijgen zodat ze jouw advies overnemen. In deze blog geeft Nancy van Etten, een van onze trainers schriftelijke vaardigheden, een belangrijke tip om meer impact te maken met je advies of beleidstekst.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Vaak focussen mensen bij het schrijven van een tekst direct op de woorden die ze moeten kiezen. Ons advies is om eerst aandacht te besteden aan wat je eigenlijk wil vertellen en welke vraag je wil beantwoorden. Neem meer tijd voor de voorbereiding en ga niet direct schrijven. Leg teksten waarbij je dat wel deed, eens voor aan een collega. Ik durf er heel wat onder te verwedden dat je collega verschillende boodschappen uit je tekst haalt. Als de focus ontbreekt en je dus eigenlijk antwoord op verschillende vragen probeert te geven, wordt je tekst minder doeltreffend.

Als je haast hebt, moet je gaan zitten

Een uitdrukking van Confucius is niet voor niets: ‘Als je haast hebt, moet je gaan zitten.’ Als je snel klaar wil zijn, kun je beter eerst even rustig nadenken, dat helpt om uiteindelijk minder tijd kwijt te zijn en minder frustratie te beleven. Dat geldt voor de schrijver, maar zeker ook voor de lezer. Als je niet vooraf goed nadenkt over wat je wil vertellen, zijn je formuleringen vaak heel wollig en staat er allerlei overbodige informatie in je tekst. Daar help je je lezer ook niet echt mee, en dat is – denken wij – wel wat je bedoeling is.

Waar in het beleidsproces komt jouw tekst?

Voor je ook maar een pen – of toetsenbord – vastpakt, ga eens zitten. Vraag je eens af waar je teksten zich bevinden in het hele beleidsproces. Is het een startnotitie die over de grote lijnen gaat? Of ligt het beleid al vast en breng je een advies uit over hoe iemand het beleid in de praktijk brengt? Veel mensen hebben een vast sjabloon in hun hoofd en daar willen ze elke tekst in plotten. Bij een verklarende tekst past echter een andere structuur dan bij een adviserende tekst. Blijf dan nog even iets langer zitten en denk na voor wie je je tekst schrijft en met welk doel. Wat wil je zeggen? Pas als je dat goed voor ogen hebt, ga je schrijven. Wedden dat je tekst dan een stuk helderder is?

Meer weten?

Benieuwd naar meer tips om efficiënt een effectief een advies- of beleidstekst te schrijvem? Dan is onze training Adviezen en beleidsteksten schrijven met impact vast iets voor jou. Zodat je niet alleen gelijk hebt, maar ook daadwerkelijk gelijk krijgt.

Bekijk ons complete trainingsaanbod

Inschrijven nieuwsbrief

* verplicht

We gebruiken Mailchimp als ons marketingplatform. Door hieronder te klikken om u te abonneren, erkent u dat uw informatie voor verwerking zal worden overgedragen aan Mailchimp. Lees hier meer over hoe Mailchimp met privacy om gaat.