Minder files? Dat vraagt om duurzame gedragsverandering

29 juni 2022
Minder files? Dat vraagt om duurzame gedragsverandering

Minder files? Dat vraagt om duurzame gedragsverandering

Sinds het uitbreken van de coronapandemie heeft dit ons veel vervelends gebracht, maar ook een paar lichtpuntjes. Zo heeft het ervoor gezorgd dat hybride werken nu helemaal is ingeburgerd en zijn we meer gaan wandelen. Ook was de filezwaarte tijdelijk enorm afgenomen. Een zegen voor het klimaat en een zegen voor onze stress. Heerlijk! Helaas schreef EenVandaag begin juni dat we weer keihard op een file-infarct afkoersen. Waarom vallen we toch weer terug op ons oude gedrag en hoe komen we wel tot duurzame gedragsverandering?

Ons luie brein

Het klinkt misschien onaardig, maar toch is het een feit: ons brein is lui. We zijn geneigd precies dat te doen wat gemakkelijk voelt en wat we gewend zijn. Als iemand ons voorstelt om eens iets totaal anders te gaan doen, gaat ons brein direct aan de slag om een reden te bedenken om dat niet te doen. We bedenken redenen om in ons oude patroon te blijven en gaan dat vervolgens goed praten voor onszelf: ‘Ik moet toch eerst de kinderen naar school brengen, als ik dat allemaal op de fiets moet doen, ben ik later op werk en dat vinden mijn collega’s vast niet leuk.’ We zoeken naar argumenten die bevestigen dat ons oude patroon het beste is.

Vijf sleutels tot duurzame gedragsverandering

Als we binnen organisaties duurzame gedragsverandering nastreven, zijn er vijf belangrijke sleutels die eraan bijdragen dat medewerkers de drijvende kracht worden achter die verandering. Dat geeft de grootste kans dat veranderingen wel omarmd worden. Dat geldt eigenlijk niet anders als het gaat om ons gedrag in het verkeer. Wat zou er nodig zijn om te voorkomen dat we weer massaal gaan filerijden?

1 Aanleren van kennis en vaardigheden

Om iets nieuws te leren, moet je eerst weten hoe iets moet. Wandelen en fietsen kan vrijwel iedereen, en ook de bus of de trein pakken zal voor de meeste mensen wel gesneden koek zijn. In dit voorbeeld bezitten we de kennis en vaardigheden dus al, maar als het om andere verandering gaat, moeten we die misschien nog leren.

2 Attitudes

Om iets nieuws te leren, is het ook belangrijk dat je er een positief gevoel over hebt. Zo ook over de fiets of het openbaar vervoer. Mensen hebben vaak een negatief gevoel bij reizen met het OV of de fiets en dat heeft invloed op ons gedrag. Door die attitude eerst bespreekbaar te maken, uit te leggen wat je het nieuwe gedrag je brengt, wat je er zelf bij wint en waarom jij als werkgever er waarde aan hecht, bereik je veel meer. Vergeet vooral de invloed van de peergroep niet. Als meerdere collega’s op de fiets springen of de bus pakken, zijn anderen ook sneller geneigd om het te doen.

3 Motivatie

Motivatie gaat over de wil om nieuw gedrag te laten zien. Het is de brandstof om dingen te doen die we niet leuk vinden. Het liefste zie je dat die motivatie intrinsiek is, maar soms is het dat simpelweg niet. Reizen met het OV of fietsen naar werk wordt nogal eens als gedoe ervaren. Mensen zijn bang dat ze niet snel genoeg op werk zijn of dat ze nat of bezweet aankomen. Door te onderzoeken wat het je brengt – een betere gezondheid, frisse lucht, of het lezen van een boek of tijdschrift in het OV –, gaan medewerkers anders tegen de te leren vaardigheid aankijken en ontstaat de motivatie.

4 Zelfeffectiviteit

Er is een wezenlijk verschil tussen iets aanleren en het ook daadwerkelijk – durven – doen. Succeservaringen zijn hierbij van wezenlijk belang. Stimuleer medewerkers om het gewoon eens te proberen: laat de auto staan en kijk eens hoe ontspannen je op je werk komt. En vraag mensen om zelf doelen te stellen, bijvoorbeeld: ik wil minimaal twee keer per week op de fiets gaan. Vergeet ook vooral niet om het hele team mee te nemen. Als collega’s van elkaar horen dat ze achter elkaars pogingen staan, werkt het nog beter.

5 Omgeving

Naast de voorgenoemde vier factoren die zich binnen een persoon afspelen, heeft ook de omgeving, de context waar iemand in zit, een belangrijke invloed op succesvolle gedragsverandering. Zo is het bijvoorbeeld heel belangrijk dat werkgevers of teamleiders begrijpen hoe groot de rol is die zij spelen bij de gedragsverandering van een medewerker. Als je medewerkers niet voelen dat de leidinggevende het belangrijk vindt dat ze de auto laten staan, zal het ook niet gebeuren. Het is belangrijk dat je je medewerkers stimuleert en dat ze positieve consequenties ondervinden als ze daadwerkelijk de auto laten staan en negatieve als ze dat niet doen.

Onderzoek alle factoren

Elke verandering is moeilijk, zo werkt het ook voor veranderingen binnen organisaties, of het nu gaat om je medewerkers uit de auto te krijgen, om ze beter feedback te laten geven aan elkaar. Wil je weten wat je als leidinggevende kunt doen om op een positieve manier aan duurzame gedragsverandering te werken, schrijf je dan in op onze nieuwsbrief. In onze volgende blogs zoomen we in op bovenstaande sleutelfactoren, want als een ervan negatief is, dan wordt het moeilijker om de verandering duurzaam te laten zijn/beklijven. Zonde!

Meer weten?

Wil je meer weten over deze inzichten over duurzame gedragsverandering? Download dan hier ons whitepaper ‘Vijf sleutels tot duurzame gedragsverandering. Wil jij nu al aan de slag met duurzame gedragsverandering binnen jouw organisatie? Neem contact met ons op voor een persoonlijk gesprek. Mail naar info@hrdgroep.nl of bel ons op 030 69 111 38.

Bekijk ons complete trainingsaanbod

Inschrijven nieuwsbrief

* verplicht

We gebruiken Mailchimp als ons marketingplatform. Door hieronder te klikken om u te abonneren, erkent u dat uw informatie voor verwerking zal worden overgedragen aan Mailchimp. Lees hier meer over hoe Mailchimp met privacy om gaat.