In zeven stappen naar morele oordeelsvorming

29 maart 2023
In zeven stappen naar morele oordeelsvorming

In zeven stappen naar morele oordeelsvorming

Wat integriteit precies is, daar bestaat nogal wat discussie over. Maar als je naar alle definities kijkt, kunnen we wel stellen dat integer handelen erom gaat dat je op basis van navolgbare (morele) oordeelsvorming tot een gedragskeuze komt die past bij de situatie. Maar hoe leg je uit hoe je tot een keuze bent gekomen. In deze blog neemt Jos Huijser, Human Capital Expert, je mee langs het zevenstappenmodel.

Integriteit als talent

In een eerdere blog schreef Cynthia als dat wij bij HRD Groep integriteit zien als competentie, als een talent dat je kunt ontwikkelen door zelfinzicht, bewustwording en educatie. Maar wat integriteit precies is, daarover heeft iedereen een eigen opvatting. Belangrijk is dat je kunt uitleggen hoe je tot een gedragskeuze bent gekomen. Deze zeven stappen helpen je daarbij.

Stap 1. Wat is de beslissing die ik moet nemen?

Breng eerst in kaart wat het dilemma is waar je mee te maken hebt. Wat is de handeling die je overweegt te doen – of te laten? Verwoord dit in een vraag, en doe dat zodanig dat je de vraag alleen maar met ja of nee kunt beantwoorden.

Stap 2. Wie zijn er bij mijn beslissing betrokken?

Inventariseer vervolgens wie de belanghebbenden zijn die je met je beslissing kunt raken.

Stap 3. Wie neemt de beslissing?

Meestal ben jijzelf degene die de beslissing neemt, maar niet altijd heb je invloed op het besluit. Dan is de vraag hoe jij tegenover het besluit van de ander staat, leidend.

Stap 4. Heb ik alle informatie die nodig is om een verantwoorde beslissing te nemen?

Weet je wat je moet weten om een gedegen en verantwoord besluit te nemen? Zijn er wettelijke kaders of beroepsregels waar je rekening mee moet houden of bepaalde bedrijfscodes en andere voorschriften?

Stap 5. Wat zijn de argumenten die kunnen worden aangevoerd?

Maak een lijstje met twee kolommen en benoem daarin de argumenten om iets wel te doen en de argumenten om iets niet te doen. Hou die argumenten ook tegen het licht van de stakeholders uit stap 2. Zorg dat je voldoende argumenten hebt om tegenstanders een weerwoord te bieden. Inventariseer de pro- en contra-argumenten.

Stap 6. Trek je conclusie

Formuleer nu een duidelijke conclusie en neem daarin de doorslaggevende argumenten mee. Wees creatief. Zijn er belanghebbenden die zich ergens door benadeeld kunnen voelen? Bedenk dan mogelijkheden om dat gevoel te beperken en neem dat mee in je conclusie.

Stap 7. Neem de beslissing

Voel je je goed over je conclusie? Kan je jezelf de volgende dag nog in de spiegel aankijken? Zegt je morele intuïtie dat het goed is? Neem dan de beslissing om het te doen – of te laten.

Meer weten?

Benieuwd of een integriteitsassessment jouw organisatie verder kan helpen? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op. We maken graag een voorstel op maat.

Bekijk ons complete trainingsaanbod

Inschrijven nieuwsbrief

* verplicht

We gebruiken Mailchimp als ons marketingplatform. Door hieronder te klikken om u te abonneren, erkent u dat uw informatie voor verwerking zal worden overgedragen aan Mailchimp. Lees hier meer over hoe Mailchimp met privacy om gaat.