Duurzame gedragsverandering vraagt om de nodige zelfeffectiviteit
Duurzame gedragsverandering vraagt om de nodige zelfeffectiviteit
Veranderingen worden alleen omarmd als je medewerkers de drijvende kracht erachter zijn. Om zover te komen, zijn er vijf factoren die je aandacht moet geven. In eerdere blogs keken we al naar het aanleren van kennis en vaardigheden, naar de invloed van attitudes en naar de rol van motivatie. In deze blog kijken we naar de vierde sleutel: zelfeffectiviteit, het geloof in onze capaciteiten om een bepaalde actie uit te voeren en daarmee een bepaald doel te bereiken.
Geloof in je eigen kunnen
Je medewerkers kunnen de vaardigheden hebben om bepaald gedrag te laten zien, positief tegenover dat nieuwe gedrag staan en de motivatie hebben om het daadwerkelijk uit te voeren, maar als ze niet geloven dat ze het ook daadwerkelijk kúnnen, is de kans op duurzame gedragsverandering klein. Of het ons lukt een actie tot een goed einde te brengen, wordt sterk beïnvloed door onze zelfeffectiviteit: het geloof dat we de capaciteiten hebben om een bepaalde actie uit te voeren en zo een bepaald doel te bereiken.
Vier factoren van invloed op zelfeffectiviteit
Onderzoek laat zien dat er vier factoren zijn die een positieve invloed hebben op onze zelfeffectiviteit: door een succeservaring van jezelf, een succeservaring van een ander, zelfgekozen doelen en positieve feedback. De meest krachtige manier om zelfeffectiviteit te verhogen is door te ervaren dat je bepaald gedrag daadwerkelijk kunt uitvoeren. Als je één keer ervaart dat iets lukt, krijg je het vertrouwen dat het ook een tweede keer zal lukken. Maar ook de succeservaringen van een andere persoon – iemand die ongeveer gelijk is aan onszelf – is van invloed. Ook als je je medewerkers zelfgekozen, concrete doelen laat stellen met betrekking tot het nieuwe gedrag, helpt dat om hun zelfeffectiviteit te verhogen. Mensen verbinden zich nu eenmaal sterker aan doelen die ze zelf hebben gesteld, dan aan doelen die zijn opgelegd. Tenslotte kun je de zelfeffectiviteit ook verhogen door je medewerkers betekenisvolle, positieve feedback te geven als ze het nieuwe gedrag laten zien.
In het kort
✓ Zorg dat medewerkers een succeservaring hebben bij het oefenen met het nieuwe gedrag.
✓ Benadruk de punten die al goed gaan in plaats van de verbeterpunten.
✓ Geef direct betekenisvolle positieve feedback als medewerkers het gewenste gedrag (deels) uitvoeren.
✓ Praat met medewerkers over de manieren waarop ze wel het nieuwe gedrag gaan uitvoeren, niet over de beren op de weg.
✓ Laat medewerkers zelf concrete doelen kiezen met betrekking tot het nieuwe gedrag
✓ Zorg ervoor dat succeservaringen behaald worden.
Onderzoek alle vijf de factoren
Dat elke verandering moeilijk is schreven we al in onze blog over (minder) filerijden. Zo werkt het natuurlijk ook binnen organisaties, bijvoorbeeld als het gaat om organisatieverandering of om collega’s elkaar waardevolle feedback te laten geven. Wil je weten wat je als leidinggevende kunt doen om op een positieve manier aan duurzame gedragsverandering te werken, schrijf je dan in op onze nieuwsbrief. In onze volgende blog zoomen we in op de laatste sleutelfactor. Alleen door alle vijf de factoren aandacht te geven, zal verandering beklijven. En dat is waar je uiteindelijk naartoe wilt.
Meer weten?
Wil je meer weten over deze inzichten over duurzame gedragsverandering? Download dan hier ons whitepaper ‘Vijf sleutels tot duurzame gedragsverandering’. Wil jij nu al aan de slag met duurzame gedragsverandering binnen jouw organisatie? Neem contact met ons op voor een persoonlijk gesprek. Mail naar info@hrdgroep.nl of bel ons op 030 69 111 38.