Duurzame gedragsverandering
Duurzame gedragsverandering: de rol van attitudes
Er zijn vijf sleutels om te zorgen dat je medewerkers de drijvende kracht worden achter organisatieverandering. Alleen zo worden veranderingen ook echt omarmd. In een eerdere blog keken we al naar de eerste sleutel: het aanleren van kennis en vaardigheden. In deze blog kijken we naar de tweede sleutel: attitude.
Attitudes
Gedragsverandering begint met de juiste kennis en vaardigheden. Maar om iets nieuws te leren, is het ook belangrijk dat we er een positief gevoel over hebben. Stel: je team krijgt de kennis en vaardigheden om feedback te geven aangereikt in een training, terwijl ze daar eigenlijk moeite mee hebben. Ze vinden het ongepast om een collega feedback te geven, omdat zij vinden dat dat de taak van de leidinggevende is. Als je dat als trainer niet weet, kun je nog zo’n goede training geven en nog zo je best doen, dan zijn al je goedbedoelde inspanningen voor niets. Het zal niet landen. Door eerst uit te leggen wat medewerkers aan deze vaardigheid hebben en waarom de werkgever het belangrijk vindt, bereik je veel meer. Juist door die weerzin bespreekbaar te maken, ontstaat er inzicht dat men elkaar, door feedback te geven, kan helpen om beter te worden.
Vijf factoren van invloed op attitude
Onderzoek wijst uit dat er vijf factoren zijn die onze attitudes bepalen: informatie, stemming, peergroup, gedrag en eigenbelang. Onze attitude over nieuw gedrag wordt ten eerste beïnvloed door de informatie die we erover hebben. Is die positief, zullen we er positief over denken en negatieve informatie maakt dat we ergens negatief over denken. Voor het goed functioneren van mensen in organisaties is het uiteraard ook belangrijk dat de sfeer constructief en positief is. Ten derde worden onze attitudes beïnvloed door de meningen van de mensen om ons heen. Als je collega’s hier unaniem positief zijn over iets, zal dit ook jouw attitude positief beïnvloeden. Ook het eigen gedrag is belangrijk. Ga aan de slag met het nieuwe gedrag: blok tijd in de agenda’s en zet concrete, meetbare targets waarop je medewerkers beoordeelt. Door het nieuwe gedrag te laten zien, zullen ze er na verloop van tijd ook positiever over gaan denken. Tenslotte worden attitudes gevormd door ons eigenbelang. Als we ergens van profiteren staan we er positief tegenover; als het niet in ons eigen belang is, wordt onze attitude negatiever.
Attitudes in het kort
Onderzoek alle vijf de factoren
Elke verandering is moeilijk. Dat zagen we al in onze blog over (minder) filerijden. Zo werkt het natuurlijk ook binnen organisaties, bijvoorbeeld als het gaat om efficiënt samenwerken of om collega’s opbouwender feedback te laten geven aan elkaar. Wil je weten wat je als leidinggevende kunt doen om op een positieve manier aan duurzame gedragsverandering te werken, schrijf je dan in op onze nieuwsbrief. In onze volgende blogs zoomen we in op de volgende drie sleutelfactoren. Alleen door alle vijf de factoren aandacht te geven, zal verandering beklijven. En dat is uiteindelijk het streven.
Meer weten?
Wil je meer weten over deze inzichten over duurzame gedragsverandering? Download dan hier ons whitepaper ‘Vijf sleutels tot duurzame gedragsverandering’. Wil jij nu al aan de slag met duurzame gedragsverandering binnen jouw organisatie? Neem contact met ons op voor een persoonlijk gesprek. Mail naar info@hrdgroep.nl of bel ons op 030 69 111 38.