“Iedereen wil eigenaarschap ervaren.”

Blog /
20 januari 2021
Iedereen wil eigenaarschap ervaren | HRD Groep

Eigenaarschap houdt in dat je je ergens verantwoordelijk voor voelt én deze verantwoordelijkheid neemt. Je onderneemt actie omdat je het belangrijk vindt en doet het niet voor een compliment. Je voelt je eigenaar van de uitkomst. Human Capital Expert Remko Hendrikse gelooft erin dat iedereen eigenaarschap wil ervaren. Hieronder legt hij uit waarom en hoe je als organisatie eigenaarschap kunt stimuleren.

Ik geloof erin dat iedereen eigenaarschap wil ervaren

“Als je wilt weten of medewerkers tevreden zijn, dan is het mijn overtuiging dat je moet inzoomen op hun eigenaarschap. Ik geloof erin dat iedereen eigenaarschap wil ervaren. Je werkt en leeft namelijk op een heel andere manier op het moment dat je eigenaarschap bij jezelf kunt ontdekken. Het heeft ook een geweldig effect op je werkgeluk. Dan heb ik het over keuzes maken, doelen stellen en trouw blijven aan jezelf. Medewerkers zullen hun talenten optimaal gaan benutten en zichzelf ontwikkelen op zelfgekozen punten. Ze creëren als het ware hun eigen spel. Op het moment dat hiervoor geen ruimte is, kan het ten koste gaan van hun tevredenheid. Het betekent dat een medewerker iets heel graag wil, maar hiervoor geen mogelijkheden krijgt. Dat frustreert.

Volwassen verantwoordelijkheid

Eigenaarschap is een vorm van verantwoordelijkheid die je alleen kunt hebben als volwassen mens. Dat betekent ook dat je de ruimte moet hebben (of krijgen) van een volwassen mens. Zelf denken, zelf invullen. Als ouders kun je tegen een kind zeggen: dit zijn de kaders, deze ontwikkeling moet je doorgaan want dat is heel belangrijk om die en die reden. Dat is een ouderlijke, voor de hand liggende, rol. Punt is alleen; je kind wordt daarmee niet volwassen. Je creëert geen eigenaarschap, want het kind hoeft niet zelf na te denken of keuzes te maken. Een soortgelijke situatie kom ik ook tegen binnen organisaties. Medewerkers worden aan de hand gehouden. Er worden instructies gegeven en kaders geschetst. Terwijl écht eigenaarschap vereist dat je medewerkers volledig de ruimte geeft.

Hoe creëer je eigenaarschap?

Eigenaarschap creëer je door met elkaar het gesprek te voeren over te behalen resultaten, kaders, rollen en verantwoordelijkheden. De manier waarop je medewerkers de resultaten vervolgens behalen is aan hen. Het stimuleren van eigenaarschap vraagt van leidinggevenden en HR-professionals een nieuwe(re) aanpak. Zoom in op het ontwikkelpotentieel en zorg ervoor dat er voldoende vrijheid is om eigen ideeën te onderzoeken. Passend bij de unieke talenten en drijfveren van je medewerkers, zodat zij gemotiveerd zijn en zich eigenaar voelen.

Juiste omgeving creëren

Als je wilt dat medewerkers eigenaarschap tonen, dan ben je als organisatie verplicht ze de ruimte te geven om het eigenaarschap in te richten. Blijf weg van de ‘ouderrol’. Ga niet invullen of focussen op kennis. Want dan gaan medewerkers het nog steeds niet pakken. Bespreek met je mensen het ontwikkelpad en geef vervolgens ruimte voor eigen invulling. Dat kan heel goed betekenen dat je je eigen gedrag, als leiddinggevende of HR-professional, moet veranderen. Maar geloof mij: als je eenmaal de ruimte geeft, dan kan eigenaarschap een geweldige effect hebben op de tevredenheid van je medewerkers en kunnen ze hun ontwikkelpotentieel volledig inzetten.”

-Remko Hendrikse

Naar ons open trainingsaanbod

Inschrijven nieuwsbrief

* verplicht

We gebruiken Mailchimp als ons marketingplatform. Door hieronder te klikken om u te abonneren, erkent u dat uw informatie voor verwerking zal worden overgedragen aan Mailchimp. Lees hier meer over hoe Mailchimp met privacy om gaat.