Hoe geef je leiding aan thuiswerkers?
Nederland werkt vanuit huis. Als alle verwachtingen uitkomen, dan zullen we niet teruggaan naar ‘hoe het was’. Dat betekent dat we voor een groot deel blijven thuiswerken. Misschien voor één, twee of drie dagen per week. Hoe pas je dit als leidinggevende toe in de aansturing van jouw team? Hoe geef je leiding op afstand? In onze blogreeks laten we verschillende onderdelen de revue passeren. In dit eerste blog draait het om de medewerker.
Twee voorspellers
Er zijn twee voorspellers die bepalend zijn voor hoe iemand het thuiswerken ervaart. De eerste voorspeller is de perceptie van de medewerker over de mate van autonomie. De tweede is het managen van de juiste werk-privébalans. Deze twee spelen een rol in hoeverre medewerkers prettig en fijn thuiswerken.
Wees je ervan bewust dat er verschillende medewerkers zijn
Op het moment dat je nadenkt over hoe je adequaat kunt leidinggeven aan medewerkers op afstand, sta er dan bij stil dat er verschillende typen medewerkers zijn. Denk aan een nieuwkomer versus iemand die al jaren bij je werkt. Maar een nog belangrijker verschil is de leeftijd en levensfase. Jongere medewerkers onder de 30 jaar hebben andere behoeften dan medewerkers boven de 30.
Werk-privé balans
Voor alle thuiswerkers is de balans tussen werk en privé heel belangrijk. Maar wanneer die balans goed is, dat verschilt per groep. Medewerkers onder de 30 willen graag vaker naar kantoor en hebben minder moeite met werken in de avonduren of weekenden. Bij de andere groep is er geregeld sprake van een ‘thuisfront’, waardoor het vinden van een balans met bijvoorbeeld het gezinsleven ingewikkeld kan zijn.
Werkplek en technologische ondersteuning
Een goede werkplek is essentieel om te kunnen werken. Soms is daar extra budget voor nodig. Voor jongere medewerkers draait het dan bijvoorbeeld om een goede thuiswerkplek. Dat is op zich ook logisch, aangezien het best vaak gaat om jongeren die nog thuis wonen of samen met huisgenoten en vanuit hun slaapkamer aan het werk zijn. Als leidinggevende kun je hierop inspelen door bijvoorbeeld deze groep medewerkers vaker naar kantoor te laten komen, of elders een werkplek te creëren met goed materiaal. Voor de oudere medewerker draait het om zowel materiaal als techniek. Een goede stoel, een goed beeldscherm en voldoende technologische support. Ondersteun daarin en voorkom dat de thuiswerkers te maken krijgen met lichamelijke klachten.
Betrokkenheid en communicatie
Alle thuiswerkers hebben behoefte aan persoonlijke aandacht en feedback van hun leidinggevende. Voor een goede betrokkenheid speelt voldoende contact een rol. Thuiswerkers hebben vaak behoefte aan geplande afspraken, vaste contactmomenten en duidelijke feedback. Borg daarom dat je een duidelijke overlegstructuur hebt en wees open en eerlijk in je communicatie. Om bij elkaar betrokken te blijven, hebben met name werknemers boven de 30 behoefte aan sociale activiteiten met collega’s.
Sturing en emotionele ondersteuning
Jongere medewerkers en nieuwkomers in de organisatie hebben over het algemeen meer sturing nodig. Laat iemand niet zwemmen, maar zorg voor een goede begeleiding tijdens de inwerkperiode of bijvoorbeeld een buddy. Meer ervaren medewerkers hebben minder behoefte aan extra sturing. Voor hen is het vooral belangrijk vertrouwen te krijgen van hun leidinggevende, waarbij autonomie dus een grote rol speelt. Verder is het grootste gemis bij het thuiswerken het persoonlijke contact. Aandacht van de leidinggevende hiervoor is cruciaal. De behoefte aan gehoord worden is voor veel thuiswerkers ontzettend belangrijk. Het draagt bij aan het werkplezier en de motivatie. Besef als leidinggevende dat het voor de thuiswerkers om meer draait dan alleen het afkrijgen van hun werk. Bouw ruimte hiervoor in tijdens overleggen, door bijvoorbeeld een teamoverleg te beginnen met 10 minuten informele informatie-uitwisseling.
Maak afspraken over beschikbaarheid
In de afgelopen periode is het beeld ontstaan dat alle thuiswerkers de hele dag beschikbaar zijn. De drempel om even in iemand z’n agenda te kijken, voordat je die persoon benadert, lijkt weg te zijn. Ook missen we elkaars fysieke aanwezigheid, waardoor niet met eigen ogen kunt zien of iemand druk is of benaderbaar. Het gevolg hiervan is dat veel thuiswerkers het gevoel hebben om de haverklap te worden gebeld, wat effect heeft op de effectiviteit van het werk. Als leidinggevende kun je nadenken of het nodig is hierover afspraken te maken in je team.
Overall biedt thuiswerken mooie kansen en vraagt het tegelijkertijd veel van zowel de medewerkers als werkgevers. Medewerkers hebben meer behoefte aan structuur en geplande contactmomenten. In ons volgende blog zoomen we in op de behoeften van leidinggevenden.