Gen Z betreedt de arbeidsmarkt. Dit moet je weten

Blog /
19 januari 2023
Gen Z betreedt de arbeidsmarkt. Dit moet je weten

Gen Z betreedt de arbeidsmarkt. Dit moet je weten

Jongeren die behoren tot Gen Z, ook wel bekend als de post-millennials, beginnen steeds meer hun weg te vinden op de arbeidsmarkt. Deze jongeren, geboren tussen 1997 en 2012, brengen nieuwe perspectieven en vaardigheden met zich mee en zij zullen de manier waarop we werken aanzienlijk veranderen. Dit zijn 6 dingen die je als organisatie moet weten over Gen Z.

Gen Z op de agenda van HRD Café

Het HRD Café is een bijeenkomst waarin we met collega’s, zzp’ers waar we mee samenwerken en andere relaties, uiteenlopende onderwerpen bespreken. Tijdens ons HRD Café van eind november vorig jaar stonden de wensen en behoeften van Gen Z op de agenda. Kernvragen tijdens deze interactieve sessie? Wat vind je prettig in de samenwerking met Gen Z en wat ervaar je als een uitdaging?

Disclaimer

Laten we beginnen met een kleine disclaimer. Natuurlijk kun je mensen niet over een kam scheren, niet tussen generaties en ook niet binnen één generatie. Iedereen is uniek, maar toch zoekt iedereen min of meer hetzelfde: verbondenheid, zelfstandigheid, vertrouwen, vrijheid, persoonlijke groei, gezondheid, flexibiliteit en waardering. Hoe we deze thema’s precies invullen is per individu anders.Maar als we een klein beetje mogen generaliseren, kunnen we zeggen dat we een aantal interessante dingen ontdekten over Gen Z.

1) Technologie is tweede natuur voor Gen Z

Zij zijn opgegroeid met internet en smartphones en weten niet beter dan dat ze met technologie zijn omringd. Zoals werving- en selectiebureau The New Crew het verwoordt: ‘Gen Z kon eerder swipen dan lopen’. Dit betekent dat zij geen enkele moeite hebben zich aan te passen aan nieuwe technologische ontwikkelingen, dat ze flexibel en digitaal heel vaardig zijn en dat ze snel kunnen schakelen. Vernieuwingsdrang kregen zij met de paplepel ingegoten.

2) Gen Z is zeer gericht op werk-privébalans

Zij hebben gezien hoe hun ouders vaak overuren maakten en een burn-out opliepen en zijn vastbesloten hun fouten niet te herhalen. Dat verklaart de hang naar een baan die flexibiliteit biedt en de behoefte om een goede balans tussen werk en privé te behouden. Gen Z leeft niet om te werken, maar werkt om te leven.

3) Gen Z voelt zich betrokken bij maatschappelijke en milieuproblemen

Deze generatie is zich sterk bewust van maatschappelijke en milieuproblemen en zal zich aangetrokken voelen tot werkgevers die kiezen om een positieve impact te maken op de wereld. Ze zullen ook keuzes in hun eigen carrière afwegen op basis van hoe die keuze bijdraagt aan maatschappelijke verandering.

4) Gen Z is ondernemend

We noemden Gen Z in een eerdere blog al de do-it-yourself-generatie. Ze zijn – over het algemeen – enthousiast, eigenzinnig, energiek en daadkrachtig. Ze zijn niet per se heel geduldig, maar willen alles uit het leven halen en het liefst vandaag nog. Zij zijn gewend om risico’s te nemen en zullen werkgevers kiezen die hen de ruimte geven om hun eigen ideeën te ontwikkelen en uit te voeren.

5) Verbinding is belangrijk voor Gen Z

Het traditionele schoolsysteem dat draaide om kennisgericht onderwijs heeft plaatsgemaakt voor project- en competentiegericht onderwijs, waarbij ouders en docenten veel meer een coachende rol hebben gekregen. Dat heeft de manier waarop Gen Z leert en werkt veranderd: zij leren veel meer in groepsverband en hechten waarde aan verbondenheid. Een baan gaat niet meer alleen om geld, verbinding met collega’s, maar ook met de missie en normen en waarden van een bedrijf, is cruciaal.

6) Gen Z hecht belang aan persoonlijke groei en ontwikkeling

Zij geloven dat hun baan niet alleen moet gaan om het verdienen van geld, maar ook om het versterken van hun vaardigheden en het bereiken van hun doelen. Zelfontwikkeling is hot en werkgevers die hen kansen bieden voor opleiding en groei zullen de voorkeur krijgen. Met talent- en instroomassessments focus je op hun groeipotentie en speel je heel mooi op deze behoefte in.

Geïnspireerd?

Om Gen Z te boeien en te binden, is het belangrijk dat je hun prioriteiten en waarden begrijpt. Dit betekent flexibiliteit bieden en ruimte geven voor persoonlijke groei en ontwikkeling en ondernemerschap. Met een assessment geef je medewerkers inzicht in hun persoonlijke kwaliteiten, drijfveren en ontwikkelpotentieel en kun je een ontwikkeltraject opstellen. Onze assessments zijn digitaal waar het kan en ‘live’ waar persoonlijke diepgang nodig is. Iedere assessmentvraag is uniek, daarom is een assessment altijd maatwerk. Benieuwd of een assessment jouw organisatie verder kan helpen? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op. We maken graag een voorstel op maat.

Bekijk ons complete trainingsaanbod

Inschrijven nieuwsbrief

* verplicht

We gebruiken Mailchimp als ons marketingplatform. Door hieronder te klikken om u te abonneren, erkent u dat uw informatie voor verwerking zal worden overgedragen aan Mailchimp. Lees hier meer over hoe Mailchimp met privacy om gaat.