Ontdek de drijfveren van je mensen. Dit is de winst, voor iedereen
Ontdek de drijfveren van je mensen. Dit is de winst, voor iedereen
Gemotiveerde medewerkers zijn blije medewerkers. Dat brengt allerlei voordelen met zich mee, voor je medewerkers, maar ook voor jou als werkgever. Door op zoek te gaan naar de drijfveren van je mensen en slim gebruik te maken van hun kwaliteiten en verschillen, verbetert de samenwerking en daarmee de resultaten. Hoe ga je op zoek naar die drijfveren en hoe zet je ze maximaal in? Jos Huijser, Human Capital Expert, vertelt het in deze blog.
Drijfveren achterhalen
De belangrijkste informatiebron voor managers om te ontdekken wat drijfveren van hun mensen zijn, wat ze motiveert, is aandacht hebben en regelmatig in gesprek te gaan. Ze kunnen zich daarbij laten ondersteunen door vragenlijsten, testen en assessments. Dergelijke tools helpen ook als mensen zelf niet zo helder in het vizier hebben wat ze motiveert en wat ze op lange termijn willen bereiken.
Mismatch
Stel: je weet dat een van je teamleden heel gelukkig wordt van structuur aanbrengen en van procedures, maar je werkt bij een reclamebureau waar alles onder tijdsdruk verloopt, dan heb je te maken met een fikse uitdaging. Toch hoeft dat niet altijd een probleem te zijn als mensen drijfveren hebben die niet een-op-een passen bij de organisatie.
Tijd nodig om aan te passen
Vrijwel iedereen heeft even tijd nodig om zich aan te passen aan een organisatie. Dat kan te maken hebben met de manier van communiceren, maar bijvoorbeeld ook met het tempo van werken. In heel veel gevallen groeien medewerker en organisatie vanzelf naar elkaar toe, maar soms is het verschil iets hardnekkiger en is het zoeken naar de match. Concludeer dan niet te snel dat het niet gaat werken.
In de praktijk
Ik herinner me nog goed dat we zelf een jonge, frisse, junior medewerker in dienst hadden. Volgens eigen zeggen was werken met mensen zijn grootste drijfveer. Een baan als trainer was dan ook een logische keuze. Maar toen hij eenmaal begonnen was, kwam hij erachter dat hij trainingen voor groepen wel heel erg spannend vond. Eigenlijk te spannend. Wat doe je dan als manager? Concluderen dat iemand niet geschikt is voor de job? Dat gaat wel heel erg ver. We zijn daarom samen gaan achterhalen, hoe hij mensen toch kan helpen en werk kan doen waar hij blij van wordt, zonder dat hij voor groepen moest staan. Hij is toen op andere manier met trainingen aan de slag gegaan: trainingen ontwikkelen, verantwoordelijk voor de kwaliteitscontrole, onderzoek naar nieuwe inzichten en werkwijzen. Door hem af en toe intern een training te laten verzorgen, leerde hij vervolgens langzaam hoe het was om voor een groep te staan. Zo hebben we stapje voor stapje het kraantje iets verder opengedraaid en op den duur ging hij het zelfs leuk vinden.
Ga uit van wat wel kan
Kijk dus niet naar wat er allemaal niet kan en niet past, maar ga uit van de kracht en drijfveren van je teamleden en kijk naar wat er wel kan. Zet vanuit daar dingen in gang. Hou je vinger aan de pols en pas je plan aan waar nodig.
Meer weten?
Een team- of organisatiecoach is vaak in staat een frisse blik op de situatie te werpen. Bevindt je team zich in een impasse, hebben jullie last van een negatieve onderstroom of is het lastig om jullie eigen weg te vinden in een organisatieverandering? Schakel dan gerust een van onze coaches in. Wij ondersteunen je positief, zijn oordeelvrij en benaderen je vanuit oprechte nieuwsgierigheid. Onze aanpak is concreet, toepassingsgericht en meetbaar. Meer weten over de mogelijkheden of sparren over jouw vraag? Stuur ons gewoon een berichtje.