Mensen zijn dé sleutel voor succesvolle organisatieontwikkeling
Human Capital Growth
“Een hele goedemorgen! Wat is het prachtig weer, hè? Wat kan ik voor u doen, meneer?” Wat een heerlijke ontvangst was dat, een paar weken geleden. We waren op bezoek bij een middelgrote gemeente. We stapten binnen en werden begroet door een baliemedewerkster die zo ontzettend vrolijk, attent en gezellig was. Dát is wat we iedereen gunnen: werkgeluk.
Gelukkig zijn in je werk is iets wezenlijks. Te vaak zitten mensen vast in het werk omdat het ze garandeert van inkomen. Of omdat de arbeidsvoorwaarden goed zijn. Of omdat ze een leaseauto hebben of andere statusverhogende zaken. Zonder dat ze er echt gelukkig van worden. De kans om terecht te komen in het keurslijf is groot. En in een keurslijf maakt niemand meer echt gebruikskwaliteiten en potenties. Dat vinden wij ontzettend jammer.
Of iemand gelukkig is in het werk, is best makkelijk te zien. Iemand lacht, is enthousiast, straalt zelfs. Ongelukkig in het werk laat zich minder makkelijk zien. Toch is het niet onzichtbaar. Het uit zich vaak op andere manieren. Bijvoorbeeld als iemand zich druk maakt om kleinere dingen. Een stoel die niet lekker zit. Wel of geen dagvergoeding als je verplicht op cursus bent. Of het salaris op de juiste dag wordt gestort.
Of iemand wel of niet gelukkig is in het werk heeft een direct gevolg op de organisatie. Hoe hoger de tevredenheid van de medewerkers, hoe effectiever de organisatie is. In die zin is werkgeluk dus ook een sturingsinstrument. Hoe mooi is dat!
Werkgeluk inzetten als sturingsinstrument vraagt inzicht in de mensen én in de organisatie. Wat voor soort mensen werken eigenlijk bij ons en wat vinden onze mensen leuk? Stel je voor dat je als organisatie van koers wilt veranderen: jarenlang werkten inhoudelijk deskundigen keihard en de zaken gingen goed. Er is echter nog meer groei te realiseren door een commerciële slag te maken. Niet-commerciële mensen in een commerciële rol duwen; dat werkt niet. Daar worden ze doodongelukkig van. Wat dan wel?
Kijk eens naar de kracht van deze mensen en onderzoek hoe die kracht kan bijdragen aan de commerciële (bedrijfs)doelstelling. Met andere woorden: draai het om. Wat hebben we in huis dat kan bijdragen aan de doelstelling?
Dan benut je menselijk kapitaal. Mensen zijn namelijk dé sleutel voor het succesvol ontwikkelen van organisaties. Verbind daarom de ambities van de mensen aan de strategische doelen van de organisatie. Onderzoek het ontwikkelpotentieel en maak op basis daarvan een veranderplan. Zodat de gewenste situatie voor iedereen eigen wordt.