De kunst van coachende gesprekken

4 juni 2024
De kunst van coachende gesprekken

De kunst van coachende gesprekken

Coaching heeft een nieuwe betekenis gekregen in de moderne werkomgeving. Het is niet langer een aparte activiteit, maar een integraal onderdeel van dagelijkse interacties binnen organisaties. In deze blog verkent Bart van Loon, trainer en coach bij HRD-Groep, hoe coaching verweven is met de hedendaagse leiderschapsstijlen, vooral in omgevingen met hoogopgeleide professionals.

Van taakgericht naar mensgericht leiderschap

Traditioneel gezien werkten organisaties overwegend taakgericht. Mensen in organisaties hadden specifieke rollen zoals milieukundige, belastingadviseur, boekhouder of logistiek medewerker. De verantwoordelijkheden en taken waren duidelijk omlijnd en er was weinig ruimte voor eigen initiatief. Die dynamiek is in veel organisaties aanzienlijk veranderd. Professionals moeten veel meer zelf – strategisch – nadenken over hoe ze hun werk uitvoeren. Dit vraagt ook om een andere vorm van leiderschap. De leiders van nu zijn veel minder directieve bazen maar veeleer coachend leidinggevenden die hun medewerkers ondersteunen en stimuleren in hun professionele groei.

De evolutie van coaching in het werk

Coaching is tegenwoordig een essentieel onderdeel van hoe organisaties omgaan met hun medewerkers. Het wordt misschien niet altijd expliciet ‘coaching’ genoemd, maar voor veel leidinggevenden en andere senior-functionarissen bestaat een groot deel van hun rol uit het voeren van coachende gesprekken. Hoogopgeleide professionals hoef je nu eenmaal niet aan te sturen op instructieniveau, het gaat er veel meer om je mensen zelfstandig te laten functioneren. Ook de manier van communiceren is veranderd; deze is veel egalitairder geworden. We spreken elkaar aan met ‘je’ en ‘jij’ en gebruiken voornamen. Het bevorderen van een open dialoog waarin iedereen, van de jongste tot de meest ervaren collega, een gelijke inbreng heeft, is cruciaal.

Praten is nog geen coachen

Ook als je geen leidinggevende functie hebt, zijn coachingskwaliteiten van onschatbare waarde. Of je nu in het onderwijs, de zorg, bij de overheid, of in een commercieel bedrijf werkt, als professional is het belangrijk dat je een dynamische relatie op gang kunt brengen en die kunt onderhouden. Dat geldt voor de omgang met potentiële klanten, collega’s, burgers en anderen. Veel mensen praten voor hun werk, maar weinigen staan stil bij hoe zij praten en hoe ze ook daadwerkelijk hun resultaten kunnen verbeteren.

Coachende communicatie steeds belangrijker

Kortom: coachende communicatie wordt steeds belangrijker. Hoe krijg ik anderen zover dat ze verantwoordelijkheid nemen en eigen oplossingen vinden, als ik ze geen directe opdrachten kan geven? Ik wil hun eigen expertise en oordeel respecteren, maar tegelijkertijd wil ik dat ze de goede richting op bewegen. De juiste vragen stellen, actief luisteren en empathisch reageren zijn allemaal onderdelen van wat een gesprek tot een coachend gesprek maakt.

Verdiepen in coachingsvaardigheden

We zien vaak dat naarmate mensen meer vertrouwd raken met coaching, hun enthousiasme groeit. Geldt dat voor jou ook, waarom zou je dan niet overwegen om je rol als coach te verdiepen? Of je nu gewoon je vaardigheden wilt aanscherpen of je rol bevestigd wilt zien in een accreditatie, een erkende coachingsopleiding helpt je verder. Zo kun je niet alleen een meer impactvolle leider worden, maar ook coaching omarmen als een essentieel onderdeel van je beroepsleven.

Meer weten?

Ben je klaar om een erkende coach te worden en je carrière naar een hoger niveau te tillen? Ontdek dan hoe onze gecertificeerde coachingsopleiding je kan voorzien van de tools en technieken die nodig zijn om niet alleen jezelf, maar ook anderen te ontwikkelen en te begeleiden in hun professionele reis. Check hier het programma, de data en de kosten. Schrijf je online in of neem contact op voor meer informatie over onze trainingen en certificeringsprogramma’s.

Bekijk ons complete trainingsaanbod

Inschrijven nieuwsbrief

* verplicht

We gebruiken Mailchimp als ons marketingplatform. Door hieronder te klikken om u te abonneren, erkent u dat uw informatie voor verwerking zal worden overgedragen aan Mailchimp. Lees hier meer over hoe Mailchimp met privacy om gaat.