Coronaproof trainen

Blog /
11 juni 2020
Coronaproof trainen | HRD Groep

Coronaproof trainen: het kan!

Persoonlijke ontwikkeling is belangrijk. Maar hoe train je medewerkers in de tijd waarin we nu zitten? Kun je dan wel goed contact maken en hoe zit het met leuke werkvormen? Onze ervaringen met online training delen we graag met je. Want als een paal boven water staat: coronaproof trainen kan heel goed.

Investeren in je medewerkers blijft belangrijk

Als trainer sta je normaal gesproken een halve of hele dag fysiek voor een groep. Een paar maanden lang kon dat niet: alle vormen van samenkomsten waren verboden. Sinds kort zit er wel wat ruimte in, maar het blijft behelpen en is onzeker. We weten immers niet hoe het zich ontwikkelt de komende maanden. Wat we wel weten, is dat onze klanten door willen gaan met trainingen. Dat vinden we fijn, want net als wij zeggen organisaties daarmee dat investeren in je medewerkers belangrijk is en blijft.

Van normaal naar virtueel

We draaien onze hand inmiddels niet meer om voor een virtuele training. Nieuwe trainingen hebben we opgestart en lopende trainingen omgezet. Of het nou om een nieuwe of lopende gaat: het begint altijd met het doel van de training. Waarom gaan we de training organiseren en hoe kunnen we daar met de middelen die we hebben virtueel invulling aan geven? Voor trainingen die al waren ingepland zijn we aan de hand van de doelen aan de slag gegaan om virtuele oplossingen te zoeken.

Techniek

Mensen virtueel bij elkaar krijgen kan prima, hebben we gemerkt. Als trainer sta je niet meer fysiek maar online ‘voor’ de groep. Qua techniek is er veel mogelijk. We werken met verschillende online tools en onze ervaringen zijn bijzonder goed. Vooral de functionaliteit van breakout rooms werkt fijn. Deelnemers kunnen in zo’n room in groepjes werken aan een bepaalde opdracht of stelling. Als trainer (host) kun je bij iedere breakout room inchecken, alsof je dus aan een tafel komt staan in een subruimte. Ook kunnen deelnemers vanuit de breakout room via de chat vragen stellen aan de trainer. Op die manier blijft er constant contact tussen de trainer en deelnemers. Nadat de tijd voor de opdracht voorbij is, komen alle deelnemers bij elkaar om ervaringen en oplossingen te delen.

In en uit beeld

Kanttekening van virtueel training geven is het feit dat iedereen de hele tijd zit. Daarom werken we met bewegingsoefeningen. We vragen bijvoorbeeld bij de start of iedereen wil gaan staan en even uit beeld wil gaan. Vervolgens gooien we een vraag of stelling in de groep. Afhankelijk van het antwoord stapt iemand in beeld. Soortgelijke oefeningen doen we gedurende de training een paar keer. Zo houden we de energie hoog en brengen we variatie aan in de opdrachten die we geven. Ook werken we met meerdere korte pauzes. Niet meer een kwartier in de ochtend, maar vijf minuten na ieder uur bijvoorbeeld.

Oefenen met een trainingsacteur

Dachten we voor de coronacrisis nog ‘dat kan echt niet’, nu denken we: het kan echt wel. Virtueel oefenen met een trainingsacteur is te gek! We doen dit in shifts van anderhalf uur en met groepen van maximaal vijf deelnemers. Iedere keer is één deelnemer aan de beurt. De andere vier kijken mee en zitten op het puntje van hun stoel. Het mooie hiervan is dat we de realiteit meer dan ooit nabootsen, want ook nu worden ingewikkelde gesprekken via videobellen gevoerd met collega’s of klanten. De techniek van het voeren van een lastig gesprek, is voor videobellen en een ‘normaal’ gesprek hetzelfde. Het oefenen is dus niet alleen nuttig voor videogesprekken, het komt later ook nog van pas.

Muten en voelsprieten

Een opmerkelijke uitkomst vinden we het ‘muten’. We merken dat er een cultuur is ontstaan waarbij iedereen standaard de microfoon op mute heeft staan. Dat doen wij niet. Juist niet, want elke vorm van contact is belangrijk. We nodigen iedereen daarmee uit op elk moment iets te zeggen en dat werkt goed. Ze voelen zich uitgenodigd om wat te zeggen, net zoals in een ‘gewone’ training. Op het gebied van contact merken we wel dat we als trainer onze voelsprieten lastiger kunnen gebruiken. Om bijvoorbeeld te checken of mensen tijdens een training zijn aangehaakt. Normaal gesproken zie je dat aan lichaamstaal of houding. Dat lossen we nu op door ‘gewoon’ vaker te vragen of iedereen nog focus heeft. Plus: deelnemers zijn natuurlijk close-up in beeld. Mochten we op een goed moment het idee hebben dat iemand wordt afgeleid, dan kunnen we daar vrij snel op reageren.

Al met al zijn onze eerste ervaringen veelbelovend! We kijken uit naar de komende tijd en zijn benieuwd naar de ontwikkelingen rondom coronaproof trainen.

Inschrijven nieuwsbrief

* verplicht

We gebruiken Mailchimp als ons marketingplatform. Door hieronder te klikken om u te abonneren, erkent u dat uw informatie voor verwerking zal worden overgedragen aan Mailchimp. Lees hier meer over hoe Mailchimp met privacy om gaat.