Steeds meer organisaties beseffen dat duurzame ontwikkeling belangrijk is. Tegelijkertijd merk je in de praktijk dat het een lastig begrip is. Vaak wordt gedacht aan kennis en komt scholing om de hoek kijken. Als trainer kijkt Human Capital Expert Remko Hendrikse anders naar het begrip duurzame ontwikkeling. Hieronder legt hij dat uit.
Wat is duurzame ontwikkeling?
“Eenvoudig gezegd: het is het tegenovergestelde van een trucje aanleren. Duurzame ontwikkeling, of duurzame gedragsverandering, betekent dat je iets ontwikkelt wat je vaker kunt inzetten. Je ontwikkelt gedrag of een vaardigheid echt onderdeel van je wordt en niet ‘in de gereedschapskist’ blijft zitten. Het is dan ook altijd een combinatie van zowel professionele als persoonlijke ontwikkeling. Het draait om zicht op talenten, potentieel, identiteit en zelfbewustzijn.
Zo zorg ik dat deelnemers zich duurzaam ontwikkelen
Het begint bij de noodzaak en het nut. Ik ga altijd uit van de leerwensen en leerdoelen die iemand heeft. Hiermee gaan we samen op zoek naar wat het doel zou moeten zijn en wat dat gaat opleveren. Op het moment dat een doel of wens niet helder is, is het een kwestie van doorvragen. Net zo lang totdat ik erachter kom wat het probleem en gewenst gedrag is. Daarbij ga ik altijd uit van de kwaliteiten en van wat iemand bijvoorbeeld al geleerd heeft in een eerdere training. Vervolgens kijken we naar het gewenste gedrag of het doel en bepalen we wat nodig is om daar te komen.
Duurzame ontwikkeling is maatwerk
Een duurzame ontwikkeling verschilt per werknemer, per functie en per situatie. Het draait altijd om wat iemand nodig heeft om perspectief te houden op werk, rekening houdend met technologische ontwikkelingen en mogelijke economische veranderingen. Duurzame ontwikkeling vraagt dus om maatwerk. Soms gaat het om een jarenlange training, soms gaat het om een paar weken. Het is nooit ‘one size fits all’.
Een voorbeeld: de Rabobank
Op dit moment verzorg ik een training voor medewerkers van de Rabobank. De rol van adviseurs is aan het veranderen. Voorheen namen ze de klant ‘aan de hand’ mee en waren er vaste momenten waarop ze advies gaven. Dat verandert: klanten moeten zelf het stuur pakken en regie nemen. Dat vraagt een andere rol met ander gedrag van de adviseurs. Door de adviseurs stap voor stap mee te nemen in het verandertraject en technieken te trainen, laat ik zien wat de effecten zijn van bepaald gedrag. We werken vanuit een online leeromgeving, dus deelnemers nemen vanuit huis deel aan de training. De training vindt op verschillende niveaus plaats. Eerst met herkenbare gesprekssimulaties, ingesproken door acteurs. Daarna luisteren de deelnemers mee met ervaren collega’s. Tot slot gaan ze zelf echte gesprekken voeren met klanten. In alle gesprekken luisteren andere deelnemers mee en na afloop bespreken ze met elkaar wat opviel.
Mensen zijn de sleutel
Ik geloof erin dat mensen dé sleutel zijn voor het succesvol ontwikkelen van organisaties. Voor het slagen van een ontwikkeling of verandering is het belangrijk om te weten wat je doel en vertrekpunt zijn en met wie je dit wilt bereiken. Om van daaruit te zoeken naar een manier waarop mensen zich een gewenste ontwikkeling écht eigen maken. Passend bij hun unieke talenten en drijfveren, zodat zij gemotiveerd zijn en zich eigenaar voelen. Dát is duurzame ontwikkeling.”
– Remko Hendrikse