De afsluiting

Blog /
11 november 2020
blog - de afsluiting - paula van hoff - hrd groep

Transfer naar de werkvloer

Human Capital Expert Paula van Hoff vertelt:

“In mijn mooie vak leren we mensen in organisaties veelal nieuw gedrag aan. Hoe ga ik constructief om met een onenigheid met mijn leidinggevende? Hoe geef ik op gepaste en effectieve wijze feedback aan een meer ervaren collega? Hoe zorg ik (ook in deze tijd) dat ik zichtbaar ben en een blijvende impact maak? Enkele voorbeelden van de vragen die invulling krijgen tijdens een training.

Vaak krijg ik aan het eind van een training te horen dat deelnemers het ‘Leerzaam en leuk’ vonden. Top! Maar mijn doel is dan nog lang niet bereikt! Want hoewel ik het fijn vind om te horen, gaat het mij vooral om wat de deelnemers over 6 maanden zeggen over de training. Weet je dan nog wat je geleerd hebt? Pas je het toe? Reflecteer je er nog regelmatig op, òf, is dat niet meer nodig omdat je je het nieuwe gedrag eigen hebt gemaakt?

Wat neem je mee?

Daarom is wat mij betreft het belangrijkste onderdeel van een training de afsluiting. Waarin ik de deelnemers vraag te kiezen welk speerpunt ze meenemen van de training. Vaak is er veel voorbij gekomen, maar ik laat mijn deelnemers één (of twee) speerpunten kiezen. Waar valt voor jou de meeste winst te behalen? Dat wordt je focus.

Wat ik veel zie en ook zelf ervaren heb, is dat daar vaak een training mee eindigt. Wat neem je mee en wat vond je van de dag? Twee prima vragen, maar wat kun je veel meer bereiken als je daar nog een belangrijke derde aan toevoegt: hoe ga je er voor zorgen dat je het ook echt gaat doen?

Waan van de dag

Wat je meeneemt van de training is vergelijkbaar met een goed voornemen op 1 januari. ‘Ik ga meer stiltes laten vallen in gesprekken.’ ‘Ik ga vaker het gevoel van de ander benoemen.’ ‘Ik ga de ander beïnvloeden door eerst me te verdiepen in de ander zijn achterliggende belangen, zorgen en wensen.’ Maar net als goede voornemens voor het nieuwe jaar, in de waan van de dag verval je nog wel eens in oude patronen en valt het geleerde helaas nog te vaak van de wagen.

Hoe dan wel?

Ik vraag mijn deelnemers na te denken hoe zij gaan zorgen dat hun speerpunt top-of-mind blijft. Hoe kun je jezelf een externe prikkel geven om herinnerd te worden? Wie kun je inschakelen? Plak een (echte) post-it op je laptop, teken een symbool op je kladblok dat je meeneemt naar gesprekken, vertel een ‘buddy’ of je leidinggevende over je speerpunt en vraag hen om feedback, plan 10 min voorbereiding in je agenda voor belangrijke gesprekken en/of reflecteer dagelijks hoe het ging: Waar ben ik tevreden over? En wat zou ik een volgende keer anders doen? Kies een methode die bij je past en waar je gemotiveerd voor bent. En wissel als het je merkt dat de methode zijn kracht begint te verliezen. Totdat…

Het echte resultaat

Totdat je merkt dat het niet meer hoeft! Het vraagt een stuk discipline en reflectie, maar na een tijdje merk je; ik heb het me eigen gemaakt. Het nieuwe gedrag is onderdeel van mijn repertoire. Daarom geef ik bij het doornemen van het programma aan mijn deelnemers al aan; het belangrijkste onderdeel van de dag is de afsluiting. Waarin je gaat bedenken hoe je de komende tijd bezig blijft met het geleerde. Het belangrijkste is niet wat je vandaag gaat leren, het belangrijkste is wat je er in de praktijk mee gaat doen!

Rol voor de opdrachtgever

Als opdrachtgever voor een ontwikkeltraject of training kun je hierin een belangrijke rol spelen. Vraag het team om zelf te bedenken hoe ze het geleerde blijvend willen gaan toepassen. Maar zorg ook zelf dat je het onderwerp weer een paar keer onder de aandacht brengt. Vraag er bijvoorbeeld naar in ‘bila’s’, zet het op de agenda van het teamoverleg over 4 maanden, stuur over 7 maanden een leuk artikeltje of tegelwijsheid over het onderwerp rond en, belangrijk, organiseer een terugkomsessie. Laat zien dat jij als opdrachtgever het onderwerp belangrijk vindt en draag bij aan een blijvend resultaat.”

Wil je meer weten over de afsluiting van een training? Neem contact op met Paula, ze vertelt je er graag meer over.

paula@hrdgroep.nl

 

Inschrijven nieuwsbrief

* verplicht

We gebruiken Mailchimp als ons marketingplatform. Door hieronder te klikken om u te abonneren, erkent u dat uw informatie voor verwerking zal worden overgedragen aan Mailchimp. Lees hier meer over hoe Mailchimp met privacy om gaat.