HRD Groep als stageplek

Onderzoek naar diversiteit en inclusie

18 november 2024
HRD Groep als stageplek: Onderzoek naar D&I

HRD Groep als stageplek: Onderzoek naar diversiteit en inclusie

Mohamed Talhi volgde de master Social Challenges Policies and Interventions (SCPI) aan de Universiteit Utrecht en heeft een achtergrond in Human Resource Management. Hij koos voor een stage bij HRD Groep om wetenschappelijk onderzoek te doen naar thema’s zoals diversiteit en inclusie en om zijn theoretische kennis praktisch te maken. In deze blog deelt Mohamed de inzichten die hij opdeed tijdens zijn stage bij HRD Groep.

Achtergrond

Ik volgde de master Social Challenges, Policies, and Interventions (SCPI) aan de Universiteit Utrecht. In het laatste halfjaar van deze master moest ik zowel mijn scriptie schrijven als stagelopen. Na lang zoeken vond ik een vacature van HRD Groep op de interne vacaturesite van de faculteit. De functie sprak me direct aan en ik besloot te solliciteren.

Waarom stagelopen bij HRD Groep?

De vacature trok mij aan vanwege de unieke kans om wetenschappelijk onderzoek te doen tijdens mijn stage. Ik kon actuele thema’s op de werkvloer zoals diversiteit en inclusie onderzoeken. Dit kon ik combineren met het schrijven van mijn thesis. Dat ik dat bovendien kon doen bij een organisatie waar Human Resource Development (HRD) centraal staat, was natuurlijk een kers op de taart! Het sloot perfect aan bij mijn HRM-achtergrond, de opleiding die ik heb afgerond voordat ik aan mijn huidige master begon. Bovendien kreeg ik bij HRD Groep ook de kans om ook andere interessante taken op te pakken. Na de sollicitatieprocedure begon ik eind februari met mijn stage bij HRD Groep.

Waarom onderzoek naar neurodiversiteit?

In de eerste weken focuste ik me vooral op het leren kennen van HRD Groep als organisatie en oriënteerde ik me op het thema van mijn onderzoek. Mijn stagebegeleider bij HRD Groep had al vier thema’s in gedachten, waaronder diversiteit & inclusie. Dit thema had mijn voorkeur. Binnen dit thema wilde HRD Groep meer onderzoek doen naar interculturele diversiteit, genderdiversiteit en neurodiversiteit. Met mijn HRM-achtergrond kende ik interculturele en genderdiversiteit al, maar neurodiversiteit was nieuw voor me. Dat maakte me nieuwsgierig en het leek me enorm interessant daarmee aan de slag te gaan.

Onderzoek naar ervaringen van neurodivergente medewerkers

Ik kreeg groen licht om onderzoek te doen naar dit onderwerp. Na een paar weken literatuuronderzoek en overleg met mijn stagebegeleider besloot ik me te richten op de ervaringen van neurodivergente medewerkers. Op basis van kwalitatief onderzoek bekeek ik wat de impact is van bepaalde aanpassingen op de werkplek, specifiek op hun duurzame inzetbaarheid. Ik heb vijftien mensen geïnterviewd hierover.

Terugblik op stage

Tijdens de kennismakingsgesprekken met HRD-collega’s kreeg ik keer op keer te horen dat HRD Groep een flexibele organisatie is, waar men met je meedenkt en waar je ruimte krijgt voor eigen initiatief. Als ik terugblik op mijn stage, kan ik dit alleen maar bevestigen. Het team van HRD Groep was enorm ondersteunend in het faciliteren van mijn onderzoek en gaf mij de vrijheid en ruimte om het uit te voeren. Naast mijn onderzoek kreeg ik ook de kans om andere werkzaamheden op te pakken en mee te kijken bij trainingen en assessments, wat ik erg waardeerde. In juni heb ik mijn stage afgerond, en ik kijk heel tevreden terug op mijn periode bij HRD Groep!

Meer weten?

Wil je net als Mohamed waardevolle ervaring opdoen in een leerzame omgeving waar je de ruimte krijgt om te groeien? Bekijk onze openstaande vacatures en stageplekken en ontdek hoe jij een volgende stap kunt zetten in jouw professionele ontwikkeling!

 

Bekijk ons complete trainingsaanbod

We believe in Human Capital Growth

Inschrijven nieuwsbrief

* verplicht

We gebruiken Mailchimp als ons marketingplatform. Door hieronder te klikken om u te abonneren, erkent u dat uw informatie voor verwerking zal worden overgedragen aan Mailchimp. Lees hier meer over hoe Mailchimp met privacy om gaat.