Teaminzichten. Dit kan het je brengen.

23 november 2022
Teaminzichten. Dit kan het je brengen.

Teaminzichten. Dit kan het je brengen.

Door slim gebruik te maken van de drijfveren van je mensen, kun je de samenwerking – en daarmee de resultaten – positief beïnvloeden. Binnen een organisatie zijn mensen onderdeel van een team; een groep mensen met ieder hun eigen drijfveren en voorkeuren. In deze blog vertelt Jos Huijser, Human Capital Expert, hoe je alle teamleden tot hun recht laat komen en je team gemotiveerd houdt.

Gemene deler

Het ontdekken van de drijfveren van je medewerkers, kan je veel brengen, vertelde ik al in een eerdere blog. In een organisatie werken mensen veelal samen in een team. Korte samenwerkingsverbanden in projecten, of staande teams in de lijn. Teams waarin veel samengewerkt wordt, of juiste in volgorde. Hoe een team ook georganiseerd is, wat het doel van een team ook is, waar samengewerkt wordt hebben we te maken met elkaar beïnvloedende drijfveren. Die kunnen botsen, zoals open en directe communicatie kan schuren met respectvol en harmonieus communiceren. En kunnen complementair zijn, zoals resultaatgerichtheid op korte termijn met het streven naar lange termijn doelen. Voor een leidinggevende is het dus de kunst om goed te zien waar het schuurt en waar drijfveren elkaar aanvullen. Dat doe je door heldere, concrete afspraken te maken en voortdurend met je mensen in gesprek te blijven. Zowel over de inhoud als over de manier van samenwerken. Op die manier houden je mensen plezier in hun werk en kun je ervoor zorgen dat je als team de juiste kant op gaat.

In de praktijk

Enige tijd geleden coachten wij een managementteam bij een landelijke overheidsorganisatie. Een groep vol verschillen op het vlak van gender, leeftijd, opleidingsniveaus en professionele inhoud. Allemaal individuen met hun eigen ideeën, inzichten en drijfveren. Werkzaam in een omgeving waarin nogal wat op hen afkwam. Ze hadden weinig tijd zich te vervelen en er werd veel actie van ze verwacht. En dat terwijl ze hun interne omgeving juist als kalm en traag ervaren. Begrijpelijk dus dat er nogal wat verschillende drijfveren in de groep aanwezig waren en dat dat bij tijd en wijle behoorlijk kon schuren. Aan de leidinggevende van dit managementteam de schone taak om dit team zowel effectief als gemotiveerd te houden.

De eerste stap in dit proces was het in kaart brengen van de verschillende individuele drijfveren, en vervolgens die van het team als geheel. Daarmee werden de verschillende individuele behoeften helder, maar ook de afstand die ieder teamlid had tot de groep. Zo bleek dat een groot aantal medewerkers behoefte hadden aan directe communicatie, maar de groep als geheel de neiging had veelal de harmonie te zoeken. En dat een ander gedeelte behoefte had een actie en concrete stappen, terwijl de tendens in het team juist was om zaken goed en zorgvuldig door te spreken. De leidinggevende zelf bleek behoorlijk invloed te hebben op deze cultuur. Het kon hem niet zorgvuldig en doordacht genoeg.

Door met elkaar te werken aan open communicatie, concrete werkafspraken te maken en door heldere procedures op te stellen, werd de samenwerking gestimuleerd. Door daarnaast doelen te stellen op lange termijn en die te koppelen aan resultaten in het hier en nu, werden de teamleden gemotiveerd om in de actiestand te gaan. Daarnaast werd duidelijk door inzicht in ieders drijfveren en kwaliteiten wie waarop inzetbaar was. En kwam de juiste persoon op de juiste plaats.

Op die manier ontdekten de mensen dat ze elkaar nodig hebben en ontstaat er een samenwerking waarbij mensen gaan meedenken met elkaar en ontdekken welke mogelijkheden er zijn.

Meer weten?

Een team- of organisatiecoach is vaak in staat een frisse blik op de situatie te werpen. Bevindt jouw team zich in een impasse, hebben jullie last van een negatieve onderstroom of is het lastig om jullie eigen weg te vinden in een organisatieverandering? Schakel dan gerust een van onze coaches in. Wij ondersteunen je positief, zijn oordeelvrij en benaderen je vanuit oprechte nieuwsgierigheid. Onze aanpak is concreet, toepassingsgericht en meetbaar. Meer weten over de mogelijkheden of sparren over jouw vraag? Stuur ons gewoon een berichtje.

Bekijk ons complete trainingsaanbod

Inschrijven nieuwsbrief

* verplicht

We gebruiken Mailchimp als ons marketingplatform. Door hieronder te klikken om u te abonneren, erkent u dat uw informatie voor verwerking zal worden overgedragen aan Mailchimp. Lees hier meer over hoe Mailchimp met privacy om gaat.