HR’s positie binnen moderne organisaties

noodzaak voor verandering

5 augustus 2024
HR's positie binnen organisaties: noodzaak voor verandering

HR's positie binnen moderne organisaties: noodzaak voor verandering

Waar bedrijven voorheen eens in de drie tot vijf jaar hun veranderstrategie onder de loep namen, is de verandering nu eerder een constante factor geworden. Dit vraagt om een sterke positionering van HR binnen elke organisatie, niet alleen als een businesspartner, maar als een integraal onderdeel van het MT dat aan de voorzijde van strategische besluitvorming staat. In deze blog onderzoeken we waarom dit zo is en wat er moet veranderen.

Waarom HR nog niet aan de directietafel zit

Verrassend genoeg is het echter nog steeds niet overal gebruikelijk dat HR aan de directietafel zit, laat staan dat het vooroploopt in ontwikkelprocessen. De vraag is waarom deze ‘experts in menselijk kapitaal’ niet de positie krijgen of nemen die nodig is om medewerkers goed door veranderingen heen te begeleiden. Zowel aan de voorkant – bij het ontwikkelen van de veranderstrategie, zodat deze ook daadwerkelijk aansluit bij het DNA van mensen en dus kans van slagen heeft – als ook in de uitrol ervan.

Het groeiende besef van de waarde van menselijk kapitaal

In de eerste plaats denken we dat het besef dat menselijk kapitaal dé sleutel is voor organisatieverandering en succes, binnen veel bedrijven nog groeiende is. Kennis over wat mensen drijft en verbindt aan de organisatie is onmisbaar voor organisatiegroei. Wanneer dat inzicht nog ontbreekt, zal HR pas op het laatst worden gevraagd trainingen of workshops te organiseren voor het personeel, want: ‘oh ja, daar moeten we natuurlijk ook nog iets mee.’ De vraag aan HR is dan: hoe zorg je dat de directie zich wel bewust wordt van kansen en afbreukrisico’s binnen de menselijke factor, om je organisatiedoelen te bereiken?

De natuurlijke terughoudendheid van HR-professionals

Deze terughoudendheid om HR aan de bestuurstafel te plaatsen, kunnen we wellicht ook toeschrijven aan de aard van HR-professionals zelf. De ‘typische HR-professional’ neigt vaak wat meer naar de ‘groene’ kant van het spectrum, gericht op harmonie en ondersteuning, en minder naar het ‘rode’ gebied van assertiviteit en het pakken van invloed. Hoewel dit waardevolle eigenschappen zijn binnen hun vakgebied, kan het ook een hindernis vormen in het verkrijgen van de noodzakelijke invloed binnen de organisatie.

HR-professionals moeten hun invloed vergroten

Om organisaties in de huidige en toekomstige wereld goed door alle veranderingen te begeleiden, zullen HR-professionals hun invloed moeten vergroten en hun plaats aan de bestuurstafel moeten opeisen. Hun rol vereist een strategische benadering van beïnvloeding en overtuigingskracht, omdat zonder hun inbreng aan de voorkant, de organisatie de menselijke factor mist die essentieel is om te navigeren door de constante stroom van veranderingen.

De veranderende samenleving en de waarde van menselijk kapitaal

De behoefte aan een sterke HR-vertegenwoordiging in het MT is niet alleen een kwestie van interne organisatiestructuur, maar reflecteert ook de veranderende samenleving en de groeiende erkenning van de waarde van menselijk kapitaal in het succes van een bedrijf. Het is tijd dat bedrijven de belangrijke rol van HR erkennen en HR de ruimte geeft die het verdient binnen het hart van organisatorische besluitvorming. Maar wellicht is het ook tijd dat HR zich steviger leert te positioneren als onmisbare schakel en zelf de kar te trekken bij het ontwikkelen en doorvoeren van verandertrajecten.

Meer weten?

Ben jij een HR-professional die klaar is om jouw invloed te vergroten en een verschil te maken binnen jouw organisatie? Wil jij goed voorbereid en empowered aan tafel zitten? Kijk dan eens bij onze training Adviesaardigheden of onze training Persoonlijk Leiderschap.

Bekijk ons complete trainingsaanbod

We believe in Human Capital Growth

Inschrijven nieuwsbrief

* verplicht

We gebruiken Mailchimp als ons marketingplatform. Door hieronder te klikken om u te abonneren, erkent u dat uw informatie voor verwerking zal worden overgedragen aan Mailchimp. Lees hier meer over hoe Mailchimp met privacy om gaat.