Conflicten in mijn werk
“Werken binnen de Belastingdienst. Door de aard van mijn werk en de inhoud van de boodschap die we hebben, geeft dat makkelijk een reden tot conflicten. Niet altijd groots en meeslepend, maar meer het gevoel van ‘ongemakkelijk’. Van die gesprekken hebben we allemaal wel eens. Bijvoorbeeld bij de invordering, gesprekken tijdens je controle, bezwaar- en beroepsbehandeling en ook onderling, met je collega’s over ‘geluidsoverlast’ in de open werkruimtes of in de privésfeer. Dat heeft voor mij vooral te maken met het gevoel dat ik na een gesprek met een externe klant, Fiscaal Dienstverlener, collega of teamleider wel eens denk, … dat ging niet zo lekker. Dat je voelt, … dat was niet zo effectief en daar kom ik niet verder mee. Waarbij ik me ongemakkelijk of onzeker voel. Of boos wordt of me geïntimideerd voel. In de training ‘Regie in conflict‘ hoopte ik daarvoor handvatten en inzichten te krijgen die me daarmee verder helpen. En dat is gelukt!
Eye - opener
De voorbereiding is leuk. Nadenken over jezelf. Ik neem daar door de dagelijkse drukte niet vaak genoeg tijd voor. De theorie, waardoor ik meer inzicht heb gekregen in gedrag van mijn gesprekspartner én kennis over wat mijn eigen gedrag doet met die ander. Op de trainingsdagen ’s morgens de theorie induiken, aan de hand van mijn eigen ervaringen. En ’s middags hard werken met een acteur, die elke soort gedrag kan ‘spelen’ maar dan wel in een casus waar ik tegenaan ben gelopen, het was een echte eye-opener.
Het inzicht dat de keuze die ik maakte in het benaderen en voorbereiden van een gesprek vaak gaat over de inhoud. Fiscaal en daardoor lekker veilig. Dat daarbij de relatie met mijn gesprekspartner niet de aandacht kreeg die me verder kon helpen, ook op de inhoud, helpt me nu elke dag. Het maakt dat ik effectiever kan zijn in mijn werk en daardoor nog meer plezier heb in wat ik doe. Het heeft mij écht geholpen. Samen met mijn collega’s in een kleine cursusgroep zien dat zij ook tegen dergelijke zaken aanlopen. Gedeelde ervaringen waardoor ik veel heb geleerd over ‘hoe het anders kan’ dan de keuze die ik intuïtief maak.”
Training Regie in Conflict
Hoe zorg je er nou voor dat een conflict effectief is en niet destructief?