Overtuigen? Gebruik je hart én je hoofd
In elke professionele setting, of het nu op de werkvloer is of elders, kan overtuigingskracht van onschatbare waarde zijn. Het vermogen om anderen te overtuigen is niet alleen gebaseerd op rationele argumenten, maar ook op emotie en geloofwaardigheid. In deze blog verkennen we de krachtige combinatie van passie en kennis en hoe deze jou kunnen helpen bij het vergroten van je overtuigingskracht.
Drie elementen waarmee je publiek meeneemt
De oude Griekse filosoof Aristoteles wist al hoe je mensen enthousiast kunt maken voor jouw standpunt. Deze drie elementen zijn cruciaal als je anderen wilt overtuigen: jouw geloofwaardigheid als spreker, spreken vanuit je hart en een solide redenering.
Jouw geloofwaardigheid
De basis van overtuiging begint met jouw geloofwaardigheid. Mensen zullen pas naar je luisteren als ze geloven dat je iets waardevols te zeggen hebt. Aan het begin van je betoog is het slim om te laten zien wat jouw expertise is en waarom het onderwerp je persoonlijk raakt. In de Griekse retoriek noemen ze dit ‘ethos’.
In de praktijk
Wim spreekt zijn collega’s toe over de fusie:
‘Sommige collega’s zien me als een vaderfiguur in het bedrijf. Als ik die vergelijking doortrek naar deze fusie, dan is het net alsof mijn dochter gaat trouwen. Maar trouwt ze dan met de eerste de beste? Natuurlijk niet. Daar spreek je uitgebreid over met elkaar voordat je dat beslist. Net als met een trouwerij, mogen we met deze fusie niet over één nacht ijs gaan.’
Een solide redenering
Naast geloofwaardigheid en emotie is kennis van het onderwerp van essentieel belang. Aristoteles benadrukte al de rol van ‘logos’. Als spreker moet je jouw redenering stevig onderbouwen. Dat doe je door de juiste feiten en statistieken te gebruiken.
In de praktijk
Wim rondt zijn bijdrage over de fusie af:
‘Ik zeg dit niet zomaar. Weet je hoe vaak een fusie of reorganisatie mislukt? Onderzoek laat zien dat zeventig procent van de fusies de vooraf gestelde doelen niet bereikt. Ik snap dat. Fusies worden vaak in het grootste geheim voorbereid. Ruimte om te praten met de mensen die het moeten uitvoeren is er niet. Dan mis je belangrijke inbreng. Wij moeten dat in ons bedrijf voorkomen.’
Dit voorbeeld toont aan hoe jouw geloofwaardigheid als spreker, spreken vanuit je hart, en een solide redenering kan leiden tot een dieper begrip en uiteindelijk tot consensus tussen verschillende belanghebbenden, zelfs wanneer hun oorspronkelijke standpunten aanvankelijk ver uiteen lijken te liggen.
Naar succesvolle teamdiscussies, betere besluitvorming en gezondere teams
Wil je leren hoe je anderen kunt overtuigen met passie en kennis? Met onze publicatie ‘Pittig discussiëren. In debat met or, bestuurder en achterban’ versterk je communicatievaardigheden. En dat is zeker niet alleen waardevol voor debatten met or, maar voor iedereen die stappen wil zetten richting succesvolle teamdiscussies, betere besluitvorming en een gezondere teams.
Onze trainingsgids
Heb je onze trainingsgids al gezien? Hij staat vol met ons aanbod trainingen, e-learnings en e-coachings.