Houd contact met je medewerkers, je hebt ze nodig.
Leidinggeven zonder fysiek contact
Hoe het zich de komende maanden ook ontwikkelt rondom corona: contact met medewerkers is nu belangrijker dan ooit. Eigenaren of de directie van organisaties hebben het de laatste maanden ontzettend druk gehad. Met de waan van de dag, het toekomstperspectief en hoe nu verder. Contact met medewerkers mag daarin niet worden vergeten.
Duiding
Probeer als directie of ondernemer regelmatig in contact te blijven met je medewerkers. Wat ons betreft is het essentieel dat er regelmatig contact is. Ten eerste omdat je dan medewerkers kunt meenemen in wat er allemaal gebeurt. Wat betekent het voor de organisatie? Hoe ziet de komende tijd er voor ons uit? Hoe staat het ervoor met de omzet? Is er sprake van ontslag of niet verlengen van contracten? Zorg ervoor dat je duidelijkheid geeft waarom besluiten worden genomen en probeer zo je mensen mee te nemen in wat er allemaal gebeurt. Als je niet weet hoe het er straks voor staat, kun je wel delen hoe het er nu voor staat. Geef bijvoorbeeld inzicht in de oplossingen waaraan wordt gewerkt, zoals regelingen die je inzet of projecten die on hold staan.
Het welzijn van je mensen
Maar dat niet alleen. Het is haast nog belangrijker om feeling te houden met hoe het met de mensen thuis gaat. Kunnen ze het werk nog aan? Komen de muren op ze af? Het is belangrijk om ook nu te investeren in het welzijn van je mensen. Mensen die je nu én straks weer keihard nodig hebt. Thuiswerken is een actueel onderwerp, het houdt iedereen bezig. Bovendien is het veranderlijk. Wat staat ons bijvoorbeeld komend najaar te wachten? Blijf onderzoeken of je als organisatie je medewerkers kunt ondersteunen of helpen. Houd vinger aan de pols als het gaat om de hoeveelheid en verdeling van het werk.
Zekerheid
In een crisissituatie is er veel focus op de externe situatie. Crisismanagement. Terwijl de interne organisatie zoekt naar continuïteit en structuur. Daarom is het belangrijk dat vanuit alle lagen in een organisatie regelmatig contact is met de medewerkers. Management, directie en eigenaars; iedereen zal op een goed moment in contact moeten zijn met de mensen. Doe je dat niet, dan loop je het gevaar dat mensen gaan zwemmen. Dat ze verdwalen in hun eigen interpretatie van de buitenwereld. Dat brengt onzekerheid met zich mee, waardoor de medewerkers niet meer in hun kracht staan en kunnen verlammen. En juist nu heb je als bedrijf mensen nodig die in hun kracht staan.
Probeer ook leuke dingen te doen
Iets wat gelukkig veel bedrijven al doen en erg waardevol is: probeer ook af en toe wat leuks te doen. Zelf organiseerden we een online pubquiz, die voor lol en verbinding zorgde. En alle medewerkers hebben per post een coronapakket ontvangen, met daarin items die zorgen voor ontspanning thuis. Iets te eten, iets creatiefs, dat soort dingen. Het zorgt voor een beetje lucht in spannende tijden.