Commercieel werk verdelen over meerdere schouders
Commercieel werk verdelen over meerdere schouders: samen ondernemen!
Voor het bouwen van een ondernemende organisatie is talent motiveren en begeleiden een belangrijk element. Ook het zodanig inrichten van de organisatie zodat de structuur en cultuur en leiderschap een gezond fundament biedt, is bepalend voor het succes. Eerder bespraken we deze relevante elementen in het organiseren van commercieel werk. Rest nog om jezelf de vraag te stellen wat je eigenlijk als team wilt bereiken. Waar staat die stip op de horizon en hoe ziet de weg ernaartoe er eigenlijk uit?
Als je je realiseert dat je beter in staat bent om nieuwe klanten aan je te binden en om interessanter werk binnen te halen als je dat als team doet, is de vervolgvraag hoe je dat voor elkaar krijgt. Hoe werk je als team en hoe bewaak je het proces? Waar werk je naar toe en wie gaat wat doen? In deze blog lees je over het derde en laatste element van het organiseren van commercieel werk: de Methode.
Waarom een methode voor commercieel werk?
Heel kort door de bocht: de methode zorgt voor houvast. Het is een element wat met name jongere medewerkers vaak noemen als reden waarom ze niet heel actief zijn met het benaderen van (potentiële) klanten. Ze weten niet weten wat het plan is, waar het kantoor of hun sectie zich wil ontwikkelen. Of anders gezegd: ze weten niet wat precies de bedoeling is. Als je van nature niet erg ondernemend bent, word je daardoor passief. En met passiviteit behaal je sowieso geen resultaten.
Wat is dan die methode?
Feitelijk is het niet meer dan de commerciële strategie en een verdeling van rollen en verantwoordelijkheden. Door dit goed te bedenken en ook te bespreken met elkaar, weten de mensen in de organisatie wat ze moeten doen op het gebied van business development en weten ze hoe ze dat moeten doen. Door dat als leidinggevende duidelijk te communiceren wijs je medewerkers de weg: ‘dáár gaan we naar toe en deze stappen gaan we nemen’. Dat biedt houvast en daarmee creëer je ruimte voor mensen om initiatieven te gaan ondernemen.
Met een duidelijke commerciële strategie weet je in welke sectoren je je als team verder wilt gaan ontwikkelen en met welke activiteiten. Vervolgens maak je expliciet wat je verwachtingen zijn met betrekking tot ieders bijdrage. Bij het bepalen en bespreken van rollen en verantwoordelijkheden kun je medewerkers in hun kracht zetten. Mensen doen graag iets waar ze goed in zijn. Het is in dit verband dus slim om met elkaar te bepalen wie waar goed in is en daar de rollen op te verdelen. Zo heeft iedereen zijn eigen positie in het commercieel proces.
Samen ondernemen
Als je dit voor elkaar hebt rest er nog maar één ding om de plannen in de praktijk te brengen. Met elkaar regelmatig de voortgang bespreken. Daarbij is het zaak om de juiste motivatie te vinden om te blijven werken aan de juiste acties. Die motivatie is makkelijker op te brengen als je het samen doet. Samen ondernemen is nou eenmaal leuker.
Dit was de 4e blog uit een reeks van 4 over hoe je jouw organisatie commercieel in beweging brengt. Lees ook de andere 3 blogs over Commercie, Talent & Organisatie
Bekijk ook: